Get Adobe Flash player

Ліворукість — один із варіантів нормального розвитку організму, найчастіше залежить від уроджених генетичних особливостей організму, а точніше, від особливостей будови мозку дитини. Праворукість і ліворукість в основному формується до 4-х років, до цього віку перевага руки може бути нестійкою. Про те, що є ліва і права рука, яка з них ліва, а яка — права, малюки знають із 3 до 5 років.

Маля народилося... Ми прислухаємося до його подиху, до його крику. Спостерігаємо, як воно рухає ручками, стиснутими у кулачки. Поступово рухи дитини стають більш розкутими: вперше схоплює іграшку, обстежує її пальцями на дотик. Дорослі при цьому не завжди звертають увагу, якою рукою дитина схопила іграшку, але ложку й олівець дають їй у праву руку.

До початку шкільного навчання практично всі діти розрізняють ліву і праву сторону, при цьому дівчатка це роблять раніше, ніж хлопчики.

Обов'язково потрібно поспостерігати, як дитина реагує на перекладену ложку з лівої руки у праву. Якщо дитина спокійно їсть, не хвилюється, то можна спробувати «привчити» її до користування правою рукою. Але коли дитині це неприємно, і вона знову бере ложку у ліву руку, починає вередувати — це свідчить про порушення природного ходу розвитку організму. І дорослий ризикує заподіяти дитині непоправної шкоди.

Якщо малюку виповнилося 4 роки, а вона все бере лівою, тим більше, якщо серед родичів є ліворукі, не поспішайте її переучувати. Дитина може нормально розвиватися і навіть випереджати інших дітей, але писатиме лівою рукою. Намагаючись перевчити лівшу, батьки можуть перетворити дитину в невротика, а навчання в школі стане мукою, при цьому можливі прояви заїкання, нічного нетримання сечі, неспокійного сну, нав'язливі рухи — і все це позначається на характері; у дитини може сформуватися комплекс неповноцінності.

Ліворукість, один із варіантів нормального розвитку організму, найчастіше залежить від вроджених генетичних особливостей організму, а точніше, від особливостей будови мозку дитини.

Як влаштований мозок людини?

Наш мозок складається з двох півкуль, до кожної з яких ідуть нервові шляхи від органів чуття і від усіх органів, що мають чутливість. При цьому права півкуля «обслуговує» лівий бік тіла, отримує значну інформацію від лівого ока, вуха, лівої руки, ноги і відповідно передає команди лівій руці, нозі.

А ліва півкуля обслуговує правий бік. Це дає можливість мозку людини по-різному опрацьовувати ту інформацію, що надходить справа і зліва — від правої і лівої руки, очей, вух. Мозок людини стає асиметричним.

 

Як влаштований мозок людини 

Головна відмінність лівої півкулі від правої полягає в тому, що тільки в лівій розташовано мовні центри, і вся інформація, що надходить у ліву півкулю, «переробляється» за допомогою словесно-знакових систем. У лівій півкулі не один центр мовлення, а кілька. Є центр, відповідальний за м'язовий акт вимовляння слів, за артикуляцію, за розуміння мовлення.

Права півкуля схоплює картинку цілісно, синтезуючи цілісний образ, вона діє швидко. Для правої півкулі характерне просторово - образне, інтуїтивне мислення, вона емоційна, гуманітарна. Активізується в незвичайних умовах, коли ситуація змінюється, і людина змушена пристосовуватися до нових умов життя.

Ця функція являється творчою, тому що творчість — це комбінування різних елементів для створення чогось нового. Права півкуля відповідає за координацію рухів, просторове, зорове, кінестетичне сприйняття.

Ліва півкуля ділить картинки на частини, на деталі, здійснює аналіз, при цьому будує причинно-наслідкові зв'язки, класифікує, поступово перебираючи все те, що потрапляє в сферу її сприйняття, або дістаючи з пам'яті.

На це потрібен час — ліва півкуля діє порівняно повільно і її можна назвати аналітичною, математичною, мовною, класифікаційною, послідовною. їй властиве раціонально-логічне мислення.

Ще одна важлива характеристика лівої півкулі — контроль поведінки в звичайній ситуації, яка повторюється (тобто там, де є відповідна черговість дій), відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку мети.

Дві наших півкулі не рівноцінні, але діють вони спільно. Це дає нам можливість розв'язувати найрізноманітніші завдання.

Права Ліва

Мозолисте тіло — це пучок нервових волокон, що з'єднують дві півкулі і забезпечують цілісність роботи головного мозку. Його розвиток відбувається в дівчаток до 7 років, у хлопчиків — до 8. Міжпівкульний зв'язок необхідний для координації роботи головного мозку й передачі інформації з однієї півкулі до іншої. Крім того, з дитиною потрібно розмовляти, словесна й чуттєва інформація стимулюють розвиток різних півкуль головного мозку.

Майже кожна людина має «головну» руку, око, вухо. Якщо головним є правий орган, це вказує на користь переважної регуляції пов'язаного з ним виду діяльності лівою півкулею і навпаки.

Лівші краще адаптуються до природних факторів навколишнього середовища, а не до соціальних умов. Їхня неадаптованість до соціальних умов проявляється в складних ситуаціях. Лівші більш емоційні. Спокій і комфорт не впливають на їхній високий інтелектуальний рівень, але будь-який конфлікт, труднощі при входженні в новий колектив можуть істотно змінити результати інтелектуальної діяльності. Досить часто лівші, яким подобається вчитель, гарно знають його предмет, і навпаки, при неприязні до вчителя, не бажають вчитися. Така вразливість ліворуких залежить і від умов їхнього проживання в сім'ї". Конфлікти, підвищене напруження в сім'ї провокують у таких дітей тривожний стан.

У дошкільних закладах вихователі часто зустрічаються з дітьми, хвороби яких обумовлені не так фізичним, як емоційним станом. Особливість дитячого організму в тому, що стрес знижує імунітет, тому дитина часто простуджується. У дошкільному закладі дитина зустрічається з незнайомими їй бактеріями й вірусами, плюс нервове напруження через відрив від батьків. Усе це призводить до того, що малюк плаче ввечері, а вранці хворіє і в дитячий садок не йде.

Саме на цьому етапі батьки можуть спровокувати в дитини особливу поведінку, яка потім буде мати назву «поведінка професійного хворого». Лівші здібні інтелектуально, тому вони швидко підхоплюють цей зв'язок — поплакав і вдома. Якщо дитина використовує цей механізм і в старшій групі дошкільного закладу, а батьки не підвищують планку розвитку, бо хворий, то так поводитися дитина буде і в школі.

Ось чому після оцінки профіля сенсомоторної асиметрії в дитини й виявлення в неї ознак ліворукості необхідно спостерігати за дитиною й проводити роботу з батьками. Без їхньої допомоги успіху не буде.

Письмо і читання — асиметричні види діяльності, тому що письмо здійснюється тільки однією рукою, і пишуть, і читають українською мовою зліва направо. Крім того, форма більшості букв асиметрична, майже всі діти якийсь час пишуть частину букв дзеркально. Це пов'язано з тим, що в маленьких дітей асиметрія мозку ще не зовсім сформована й просторові відношення складні для аналізу.

Пізніше в більшості дітей ці труднощі зникають, але дехто ще довго плутає симетричні букви, наприклад, великі «Е» і «З».

Варто пам'ятати, що, коли дитина стомлюється, а це трапляється під кінець дня, тижня, чверті, вона може повернутися до тих помилок, яких начебто вже позбулася, котрі були властиві їй у молодшому віці.

Психофізичні особливості розвитку дітей із різною руховою і сенсорною асиметрією обумовлені швидкістю дозрівання кожної півкулі головного мозку. Проблеми в дитини виникають при уповільненому темпі росту однієї з цих структур. При народженні груба патологія правої півкулі не сумісна з життям дитини, тому найчастіше проблеми, з якими зустрічаються дорослі в дошкільному дитинстві, — це уповільнення росту лівої півкулі і мозолистого тіла, що зв'язує дві півкулі. Подібне уповільнення розвитку структур у дитини дошкільного віку не є патологією розвитку, а показує індивідуальні строки готовності дитини до тієї чи іншої діяльності.

 

Умови ефективного розвитку мозку дитини:

• постійні прогулянки (мозок вимагає 20 % кисню);

• регулярна рухова активність: стимулюючи рух м'язів, ми підсилюємо активність структур мозку.

Спільні рухи рук і ніг вимагають проведення імпульсів із півкулі в півкулю, а значить, збуджують не тільки відповідні області півкуль, але й мозолисте тіло. Доведено, що діти, які навчилися плавати до одного року, можуть мати вищий інтелектуальний розвиток, ніж їхні ровесники.

Розвиток пізнавальної й емоційної сфери дитини теж впливають на дозрівання мозку. Але будь-яка діяльність повинна бути посильною для дитини й викликати зацікавленість, а не втому, адже втома уповільнює розвиток нервової системи.

Розглянемо труднощі, з якими зустрічається дитина-лівша при підготовці до школи. Перш за все слід зауважити, що проблеми виникають не тому, що в дитини незрілі структури мозку, а тому що в батьків є відповідні амбіції стосовно дитини. Від дитини вимагають не готовності до школи, а готовності до школи вибраної батьками, престижної. Ці бажання часто не сумісні з можливостями дитини.

Особливість читання ліворуких у тому, що вони можуть читати справа наліво, чи переставляти склади (читають тихо, про себе), але вголос називати слова вірно. Тому цих дітей не потрібно змушувати читати швидко, вони повинні читати один-на-один з учителем. Слід пам'ятати, що будь-яка емоція погіршить читання.

Письмо — це процес, у якому задіяні зони головного мозку, що відповідають за слуховий, зоровий, моторний образ слів, а також за зміст слова. При письмі в праворуких активізується ліва півкуля, а у ліворуких—дві півкулі. Проблеми в засвоєнні письма є також у дітей, у яких провідне вухо чи око протилежні основній провідній руці.

Для процесу читання і письма полегшуючим фактором є розміщення моторної і мовної функції в одній півкулі головного мозку. Тому важче тим дітям, у яких по-різному розподілені сенсорні і моторні функції, включені в процес читання і письма. Усе це зв'язане з необхідністю передачі інформації з однієї півкулі головного мозку в іншу, а мозолисте тіло може бути не готове до цього—особливо в ліворуких, у яких процес дозрівання цієї структури закінчується в 12 років.

Вважається, що дислексія — поширений процес між лівшами. Люди, яким важко читати, не признаються у цьому, вони стверджують, що книги не цікаві. Це є психологічним захистом людини. Людина не хоче собі в цьому признатися.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ

• Не переучуйте лівшу насильно — справа не в руці, а в будові мозку.

• При навчанні лівші будьте терплячі. Цей малюк ранимий і емоційний.

• Не забувайте, що перед вами не просто дитина, а хлопчик чи дівчинка з індивідуальними особливостями, з особливим мисленням, емоціями. Виховувати й навчати їх треба по-різному, але любити обов'язково.

• Бережіть лівшу від надмірних нервових навантажень.

• Хваліть за успіхи й досягнення, але не порівнюйте з іншими.

• Хлопчиків і дівчаток не порівнюйте між собою. Вони бачать і відчувають по-різному.

• Навчальний процес для ліворуких має бути яскравим: використовуйте наочність, щоб дитина вчилася і очима, і вухами, і руками — не тільки через слово, але і через предмети.

• Якщо дитина чогось не знає чи не вміє — це нормально, на те вона й дитина.

• Визнайте за дитиною право на індивідуальність, не змушуйте її бути схожою на вас.

• Без допомоги дорослого, без людського спілкування жодні вищі психічні функції розвинутися не можуть, допомагайте малюку.

• Навчайтеся разом із дитиною, таємниці розвитку мозку не завжди доступні нашому розумінню, тому головною заповіддю має бути «Не зашкодь!».

 

 

Авторизація

Відвідування

mod_jvcountermod_jvcountermod_jvcountermod_jvcountermod_jvcountermod_jvcounter
172
230
172
5079
404987
54.145.103.69
1
0
1

Авторські права 2012 @ ДНЗ "РОМАШКА" м. Березне, Рівненська область.

Усі права захищені. При використанні матеріалів посилання на сайт обов'язкове.