Умови розвитку мовленнєво компетентної дитини
Сучасні підходи до роботи з дітьми раннього віку дещо різняться від застарілої практики, коли дорослий сам для себе планував роботу з дітьми, готував матеріали на власний розсуд, завбачував кінцевий результат і під нього чи до нього «підтягував» кожного малюка. Якщо ж деякі діти не відповідали очікуванням вихователя, то з ними проводилась індивідуальна робота задля «вирівнювання» з іншими та відповідно до планомірного педагогічного процесу. Ще гірше, коли малюка піддавали поверхневій діагностиці, на підставі якої робили висновки-діагнози, зокрема щодо мовленнєвого розвитку.
Передумови розвитку мовлення різноманітні й закладаються задовго до народження дитини. Адже, крім спадкових особливостей, на майбутній мовленнєвий розвиток впливає й те, як спілкувалися батьки з ще ненародженим малюком. Тут йдеться не про смислове наповнення слів, а про емоційно-інтонаційні звертання, побажання, мрії, плани, що містяться у словесних пестощах бажаної й очікуваної дитини. Украй важливим є й те, якою мовою до дитини звертаються батьки, бо саме вона буде засвоєна дитиною як рідна. Для оптимального розвитку мовленнєво компетентної і активної дитини надзвичайно важливо створити належні умови, зокрема:
· проводити просвітницьку та освітню роботу з дорослими, ознайомлюючи їх з особливостями та винятковою необхідністю сприяти своєчасному становленню мовленнєвої особистості у дошкільному дитинстві;
· спрямовувати дорослих на оптимально необхідну для малюка тривалість, кількість, якість мовленнєвих контактів;
· забезпечувати періодичне або епізодичне перебування з однолітками тих дітей, які постійно чи тимчасово перебувають удома, спонукаючи їх до пошуків партнерів задля реалізації комунікативної активності;
· організовувати життєдіяльність малюка у розміреному темпі та незмінній атмосфері доброзичливості, радості, терпимості, любові й захищеності щодо його успіхів чи невдач у мовленнєвому зростанні;
· уникати використання запитань-зауважень дисциплінарного характеру («Хто тобі дозволив це брати?», «Чому ти не слухаєшся?», «Куди ти поліз?», «Ти що робиш?» тощо);
· забезпечувати спілкування з дитиною відповідно до орфоепічних норм української мови;
· уникати категоричного та безапеляційного діагностування рівня мовленнєвого розвитку дитини;
· розвивати загальну та дрібну моторику дитини, що безпосередньо впливає на розвиток мовлення;
· не порівнювати мовленнєві досягнення окремої дитини з досягненнями її ровесників;
· визнавати право кожної дитини на індивідуальне мовленнєве зростання — темп, терміни оволодіння мовленням (якісні та кількісні показники).
Дорослим варто пам'ятати, що вікові норми мовленнєвого розвитку дуже відносні і можуть коливатися у досить значному діапазоні.
Часто дорослих хвилює питання: коли дитина має промовити перше слово? Терміни його появи знову таки дуже індивідуальні й відрізняються у кожної окремої дитини. Не варто очікувати першого слова, фрази у чітко визначений дорослими час. Ще гірше, якщо успіхи дитини порівнюють з мовленнєвим розвитком іншого однолітка, а то й малюка, молодшого на кілька місяців. То не трагедія, що інший такий балакучий. Справа у тому, що він — інший. Процес появи першого слова, фрази індивідуальний, темпи збагачення словника та терміни його активізації — різні. У жодному разу не треба поспішати встановлювати нищівний діагноз чи дозволяти іншим це робити.
Освітні програми про мовленнєвий розвиток дошкільників
У Базовій програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», у програмі «Зернятко» та методичних рекомендаціях до них ми звертаємося не лише до спеціалістів, які мають відповідну освіту та досвід роботи, а й до батьків.
Програмно-методичний блок орієнтує дорослих на конкретні показники розвитку у певний віковий період, яких може досягти кожна дитина за умов оптимальної організації життєдіяльності та реалізації програмового змісту і завдань. Однак означені показники ніяк не є обов'язковою директивою для засвоєння матеріалу за конкретний відрізок часу.
Усі контакти дорослого з маленькою дитиною мають супроводжуватися мовленням. Це можуть бути гра, гра-забава, ігрова вправа, гра-заняття. Дитина може просто спілкуватися з дорослим чи займатися спільною діяльністю, на фоні якої відбувається спілкування. Час для цього не слід регламентувати. Взаємодія дорослого з дитиною цілком залежить від готовності дитини до контактів, її бажання та активності. Усі без винятку заняття — це гра та спілкування. Зауважимо, що авторський колектив програм не розглядає заняття в його традиційному розумінні ні для дітей раннього віку, ні на пізніших етапах. Більше того, ми вважаємо, що традиційне заняття може бути не лише малоефективним, а інколи й шкідливим для дітей через їх тривале перебування у статичній позі. Неприйнятні сьогодні однотипні вказівки, завдання, вимоги, заборони та повчання для усієї групи, розраховані на «середню» дитину. Зберігаючи термін «заняття», ми наповнюємо його дещо іншим змістом: заняття — форма зайнятості дітей будь-якою діяльністю, що потребує концентрації уваги та зосередженості. Це результат самоорганізації дітей або організації дорослими їхньої діяльності.
Наголошуємо, що дитина має право на час, тривалість і силу прояву свого інтересу, тому не варто активізувати її мовлення, якщо вона відчуває дискомфорт, та ігнорувати її інтерес до предмета або явища, навіть якщо вони не цікавлять дорослого.
Становлення мовленнєвої особистості
Не позбавляйте себе задоволення уважно слідкувати за поетапним проходженням дитиною сходинок до статусу мовленнєвої особистості, не перескакуючи і не пропускаючи жодної з них.
Уже на другому році життя дитина критично ставиться до неправильного мовлення дорослих, проте власне спотворення слів не викликає у неї негативних емоцій. Звертання до партнера по спілкуванню набуває різноманітного інтонаційного та смислового забарвлення: малюк просить, вимагає, закликає, наполягає, капризує, констатує, розповідає, розмовляє зі своїми іграшками.
Нема у світі милішої мелодії, ніж: мелодія свого імені. Згідно з чинним законодавством України батьки можуть наполягати на присвоєнні дитині подвійного, зменшувального, пестливого або скороченого імені. Варіювання імені надає йому емоційного забарвлення від пестливо-зменшувальних до відчужено-згрубілих відтінків. Розмаїття таких форм звертання дитина має чути, знати і відгукуватися на них. Вживання єдиного варіанту імені не лише емоційно збіднює малюка, а й спричиняє незручності у налагодженні контактів з новими партнерами по спілкуванню.
Мовленнєвий простір, насичений зразками мовленнєвої культури, є основним джерелом становлення мовленнєвої особистості у ранньому дитинстві. Малюк не має іншого шляху навчитися говорити, тільки як наслідувати мовлення дорослих.
Дозволимо собі дати кілька порад:
· остерігайтеся уподібнення до дитячого мовлення, шаблонності у побудові форми висловлювання;
· надайте у власність дитини першу бібліотеку в умовах дошкільного навчального закладу чи сім'ї;
· заохочуйте активне мовлення дитини — не поспішайте миттєво виконати її бажання, реагуючи лише на плач, крик, невербальні прояви. Знаючи можливості її активного мовлення, короткими запитаннями спонукайте дитину до звукового чи словесного означення прохання;
· базуючись на досвіді дитини, періодично намагайтеся зацікавити її і вивести на рівень інтересу, спонукаючи до запитань, порівнянь, аналогій, узагальнень, ототожнення, встановлення взаємозв'язків між предметами, об'єктами, явищами;
· не кидайтеся на допомогу щоразу, як тільки дитина зіткнеться з невідомим, проте слідкуйте неупинно за її безпекою.
Щоб малюк заговорив, його треба захопити, здивувати, зацікавити. Тому дайте час на самостійне ознайомлення з невідомим, «піймайте» здивовано - запитальний погляд і лише тоді назвіть, поясніть дивину.
Дитина третього року життя вже може бути повноцінним співбесідником. Вона бере до уваги свого партнера, активно «бореться» за культуру мовлення, її орфоепічну чистоту, помічаючи та виправляючи помилки у мовленні дорослих і дітей. Але варто пам'ятати, що мовлення дитини формується шляхом наслідування. Саме тому у згаданих вище програмах та методичних рекомендаціях до них ми поставили завдання створити таке середовище, яке було б розвивальним та сприяло б безпроблемному засвоєнню рідної мови. А основним і незамінним суб'єктом такого середовища є дорослий — партнер по спілкуванню, по спільній діяльності.
Часто дорослі тішаться і хвалять ту дитину, яка здатна сама себе зайняти тривалою грою, дією, не набридаючи їм нескінченними запитаннями. У цій ситуації згадується такий жарт.
Батьки звертаються до продавця магазину іграшок: «Чи є у вас така багатофункціональна іграшка, яка була б цікавою тривалий час, говорила, розвеселяла б нашу дитину, коли та на самоті?». На що продавець відповідає: «Ми батьками не торгуємо».
Причини затримки мовленнєвого розвитку малюка
Тривале мовчання малюка має занепокоїти дорослих. Адже існують різні причини, що можуть викликати проблеми у мовленнєвому розвитку малюка, зокрема:
· фізіологічні — недостатньо розвинений нервово-м'язовий апарат. Дитячий мозок повільно і нечітко диференціює рухи артикуляційного апарату, слабо розвинені органи, що сприймають і відтворюють звуки мовлення;
· психологічні — недостатньо розвинені фонематичний слух (дитина не розрізняє подібні звуки), слухова пам'ять (дитина не утримує у пам'яті норму звучання звуків), нестійка слухова увага (один і той самий звук дитина відтворює щоразу інакше);
· соціальні — постійна присутність у близькому оточенні людей, які мають вади мовлення, педагогічна занедбаність.
Дуже часто мовленнєвий розвиток малюка затримується через педагогічну занедбаність. Ситуації, що призводять до цього, можуть бути дуже різними. Щоб допомогти дитині, необхідно визначити причину тривалого мовчання та дібрати відповідні способи її усунення. Ось деякі з причин, що можуть впливати на затримку розвитку активного мовлення малюка.
Причина перша — домінування процесу слухання чужого мовлення пригнічує процес активної мовленнєвої діяльності малюка. Дитина здатна показати, вказати поглядом, поворотом голови безліч речей, про які її запитують, виконати інструкції, вказівки дорослих. Дорослий очікує появи перших слів, покладаючись на те, що дитина їх розуміє, і не створює ситуації активного мовленнєво - предметного співробітництва, вважаючи це зайвим: мовляв, якщо дитина активна в інших життєвих проявах, з цікавістю і розумінням слухає дорослого, то врешті решт вона заговорить.
Така ситуація затримує розвиток активного мовлення малюка, проте, найімовірніше, таки станеться «прорив» мовленнєвої активності, що приємно здивує дорослих, як у відомому жарті.
Хлопчику три роки, а він не говорить. Мама годує його сніданком. Дитина каже: «Каша не солодка». «Синку, чому ти так довго мовчав?» — запитує здивована мама. «Раніше все було в порядку», — відповідає хлопчик.
Причина друга — етап засвоєння дитиною слів-назв тривалий час залишається у незмінному стані. Дорослі називають предмети та об'єкти, що викликають дитячий інтерес, але не пояснюють їхніх властивостей, не показують, як з ними можна діяти. Методи розповідання, бесіди, читання літературних творів, спільні ігри не домінують у спілкуванні з дитиною.
Причина третя — батьки вважають, що прояви любові забезпечать повноцінний мовленнєвий розвиток, і вживають слова-пестощі на означення свого ставлення до дитини протягом перших років життя, тоді як емоційне спілкування, як вид діяльності, має домінувати лише з немовлятами.
Причина четверта — маніпулятивна діяльність підміняє комунікативну. Великий арсенал іграшок, що постійно поповнюється, захоплює дитину. Вона задовольняється маніпулюванням з ними, проявляючи звукову активність. Задоволені й дорослі, вважаючи, що дитина вже здатна сама себе забавити, не набридаючи їм, а зі звука неминуче вийде слово.
Причина п'ята — відсутність відповідного зразка для наслідування. Виникнення «дитячих» слів є процесом закономірним. Маленька дитина ще не здатна вимовити слово так, як воно звучить в устах дорослого, бо м'язи артикуляційного апарату не досить розвинені. Це призводить до спотворення, заміни, пропусків звуків. Дитячий варіант слова викликає розчулення, здивування, захоплення дорослих, і вони, щоб подовжити свій емоційний стан чи викликати подібний у знайомих, родичів, вживають те саме слово й у своєму мовленні. Як наслідок дитина чує спотворений зразок для наслідування, і тому у неї не виникає потреба удосконалювати власне мовлення.
Причина шоста — необхідність докладати мовленнєві зусилля не актуалізується. Зчитуючи жести, звукокомплекси, міміку дитини, батьки розуміють їх і миттєво задовольняють потреби, що виникли. Якщо така дитина змушена тимчасово перебувати з іншими дорослими, вона, відчуває себе безпорадною, зазнає емоційного дискомфорту, що спричиняє роздратування, плаксивість, пригніченість.
Причина сьома — дорослі не надають спілкуванню з дитиною відповідного значення, а здійснюють, переважно, догляд за нею. Голосові реакції дитини залишають без уваги і без відповіді, не стимулюють їх повторення та розвиток. Збідненість мовленнєвого простору є перепоною до мовленнєвого зростання, адже дитина може навчитися говорити, лише наслідуючи мовлення дорослих.
Означені причини спричиняють педагогічну занедбаність, проте підлягають корекції.
Вважаємо за доречне звернути увагу дорослих на кілька вад, що спричиняють затримку мовленнєвого розвитку дитини.
Порушення слуху унеможливлює розвиток слухової уваги до чужого мовлення, а відтак, і його наслідування. Слід зауважити, що гуління, гукання та белькіт є вродженими голосовими реакціями, а не «дитячою розмовою», як здається деяким дорослим. Вони не пов'язані зі слуховою функцією. Гукають і белькочуть навіть тотально глухі діти.
Алалія — одна з найскладніших вад, що характеризується відсутністю мовлення або його системним недорозвитком. Це результат органічного ураження мовленнєвих зон кори головного мозку в зародковому стані або в ранньому періоді ще до формування мовлення. Дитина з такою вадою позбавлена засобів спілкування, а її поведінка наштовхує дорослих на хибну думку про порушення слуху. Мовлення у такої дитини без допомоги спеціалістів не формується.
Аутизм — ослаблення зв'язків з реальністю, що проявляється у небажанні вступати у контакт навіть з найближчим оточенням — батьками та членами сім'ї, зосередженості на собі, відсутності інтересу до навколишнього світу. Найяскравіші події не викликають емоційного та мовленнєвого відгуку. Вивести дитину з такого стану надзвичайно важко. Вона потребує допомоги спеціалістів.
Мовленнєвий розвиток дитини — це складова і показник загального психічного розвитку, зокрема інтелектуального та емоційного. Відхилення, вади, розлади мовлення, що можуть виникнути у різні періоди раннього дитинства, позначаються на подальшому інтелектуальному та комунікативному розвитку, призводять до руйнації особистості, соціальної незрілості.
У змісті чинних освітніх програм ми намагалися підійти до мовленнєвого розвитку дитини раннього віку різнобічно. Увагу акцентували не стільки на засвоєнні лінгвістичних одиниць (звук, слово, граматична конструкція}, скільки на розвитку здатності дитини до взаємодії з навколишнім світом. Актуалізація особистісних переживань, станів, ставлення дитини до людей і самої себе є провідною умовою розвитку її комунікативно-мовленнєвих здібностей. Навчаючи спілкування, ми розвиваємо у дітей спостережливість, творче мислення, вміння слухати і продуктивно співпрацювати з людьми, допомагаємо дітям самовиражатись.